Odtü Caz Tarihi Dersi Ödevim – 2009

Odtü Caz Tarihi Ödevi – History Of Jazz Metu 331

Odtü Caz Tarihi Ödevi olarak hazırladığım bu yazımda size yorumlayacağım albüm Paquito D’rivera’nın 1981-1987 arasında yaptığı “ A Taste of Paquito” albümüdür. History Of Jazz Metu 331 dersine ait albüm yorumu için bu albümü seçmeden önce birkaç büyük caz sanatçısının albümlerini inceledim ( Dizzy Gillespie, Charlie Parker, Berry Goodman, Glen Miller, Flora Purim, James Moody). Sevdiğim türün latin caz olduğuna karar verdim ve ayrıca caz içinde en çok sevdiğim enstrümanların piyano ve saksafon olduğunu anladım. Bu yüzden size Paquito D’rivera’nın seçtiğim albümündeki o güzel parçalarını yorumlamayı seçiyorum.Hayatımda ilk kez bir albüm yorumluyorum ve bunda basarılı olamayabilirim.Bu yüzden eğer yazacağım şeyler size çok basit ve sığ gelirse simdiden özrümü kabul edin.Yorumuma baslamadan önce kısaca bu albümde Paquito D’Rivera’ya kimler eşlik etmiş onları belirtmek istiyorum

Saksafon, Klarnet : Paquito D’Rivera
Piyano: Michel Camilo
Org: Jorge Dalto, Carlos Franzetti, Hilton Ruiz
Bas : Steve Bailey, Sergio Brandao, Jeff Fuller, Lincoln Gomes, Eddie Gomez
Davul: Ignacio Berroa ,Portinho , Jose Neto, Sammy Fiqueroa, Manola Badrena
Gitar: Russell Blake
Trampet, Mızıka, Trombon : Claudio Roditi

Şimdi buyrun Odtü Caz Tarihi Ödevi :

A Taste of Paquito Albüm Yorumu

Derste söylemiş olduğunuz gibi burda Paquito D’Rivera’nın uzun bir biyografisini yazmayacağım. Kısaca söylemek gerekirse Paquito D’Rivera caz müzik türünde kariyer yapmış bir müzisyen ve bestecidir. Senfoni orkestralarında çalmıştır. Müzik teorisini çok küçük yaşlarda saksafon çalan babasından öğrenmiş olup küçük yaşlarda müzisyenliğe adım atmıştır. Sonraki yıllarda yaptığı besteler ve albümlerle birçok ödüle layık görülmüştür. Paquito D’Rivera hakkındaki bu kısa bilgilerden sonra albüm yorumuma geçmek istiyorum.
Albümü parça parça ele almak istedim. Albümdeki şarkı sırasıyla parçaları yorumlamak istiyorum

On Green Dolphin Street

Green Dolphin Street
Green Dolphin Street – Odtü Caz Tarihi Ödevi – History Of Jazz Metu 331

Bu parça ilk olarak 1947 yılında besteci Bronislau Kaper ve Ned Wasington tarafından bir hollywood filmi olan Green Dolphin Street için bestelenmiştir. Sonraki yıllarda Miles Davis ve Bill Evans gibi birçok caz müzisyeni tarafından yorumlanmıştır. Solo kısmına kadar Paquito D’Rivera alto saksafonuyla diğer müzisyenlere eşlik ediyor. Solo kısmı ise Paquito D’Rivera’nın solosuyla başlıyor ve Hilton Ruiz’in güzel piyano solosuyla devam ediyor. Hareketli bir şekilde Ignacio Berroa’nın davul solosuyla solo kısmı bitiyor. Parçayı diğer versiyonlarına göre daha enerjili buldum. Bunu Paquito D’Rivera’nın coskulu sololarına borçlu olduğunu düşünüyorum.

Song to My Son

Song To My Son - Odtü Caz Tarihi Dersi Ödevi - History Of Jazz Metu 331
Song To My Son – Odtü Caz Tarihi  Ödevi – History Of Jazz Metu 331

Bu şarkı Paquito D’Rivera’nın bestesidir. Paquito D’Rivera şarkıyı Küba’da bıraktığı oğluna yazmıştır. Castro rejimi döneminde Paquito’nun Küba’ya girişi yaşaklanmıştır. Bu yüzden ardında bıraktığı oğlunu ve karısını görememektedir. Oğlu için “Oğlum için hala çok acı çekiyorum” demiştir ve eklemiştir “Fakat eğer yine Madrid’teki o havaalanında olsaydım yine aynı şeyi yapardım.Yurdumu çok seviyorum fakat bu benim geçmiş yaşantımın bir parçası. Bir daha geri dönmek istemiyorum”. Yukarıdaki fotoğrafta 9 yıl süren ayrılıktan sonra çocuğuna kavuşan Paquito D’Rivera’yı görebilirsiniz.

Şarkı su ana kadar dinlediğim en hüzünlü caz parçalarından biri. Daha doğrusu bu albümde dinlediğim hüzünlü parçalar su ana kadar dinlediğim en güzel caz parçaları. Paquito D’Rivera oğlu için çektiği acıyı bir şarkıya dönüşütüp ölümsüzleştirmiştir. Şarkı duygusal bir bas solosuyla baslıyor ve Paquito D’Rivera’nın yumuşak ve duygu yüklü saksafon notalarıyla devam ediyor. Parça boyunca Paquito D’Rivera onca sene oğlundan ayrı kalmanın nasıl bir duygu olduğunu dinleyiciye acı bir şekilde anlatıyor. Şarkının sonlarına doğru Jorge Dalto’nun org solosu ve Eddy Gomez’in aynı bas solosu parçanın önemli ayrıntılarındandır.

Miami

Miami - Odtü Caz Tarihi Dersi Ödevi - History Of Jazz Metu 331
Miami – Odtü Caz Tarihi Ödevi – History Of Jazz Metu 331

J. Marquez in bir bestesi olan bu sarkı içinde klasik latin müziği ve samba ezgileri barındırıyor. Bu ezgiler Paquito ve arkadaşları tarafından güzel bir şekilde harmanlanıp bir caz parçası haline getirilmiş. Sarkının solo kısmı, Paquito D’Rivera’nın alto saksafon solosuyla başlayıp piyano ve davul sololarıyla devam ediyor. Parçayı dinlerken hosuma giden kısım parçanın baslarında ve sonunda piyanistin ve Paquito’nun aynı gamı kendi enstrümanlarıyla aynı anda çalmalarıydı. Aynı notaların aynı anda hem piyanodan hem saksafondan gelip birleşmesi bu şarkıyı benim için ilginç ve hoş kıldı.

Como Fue

Bu parça ise Ernesto Duarte Bristo’nun eski bir bestesidir. Yine birçok müzisyen tarafından caz yorumu vardır. Albümde Paquito ve arkadaşlarının yorumu oldukça etkileyiciydi.Aslında bu şarkıyı benim için bu kadar etkileyici kılan Michel Camilo’nun güzel piyano notalarıyla birleşen saksafon solosuydu. Şarkının nostaljik bir havası vardı bana göre. Kendimi sanki ikinci dünya şavası yıllarında kaydedilmiş bir parçayı dinliyor hissettim. Parçanın sonlarına doğru Michel Camilo’nun eşsiz solosu da parçanın önemli kısımlarından.Bu arada belirtmek gerekirse albümde ard arda gelen parçaların bir yavaş tempolu bir hızlı tempolu şarkı olması bu albümün daha bir dinlenebilir olmasını sağlamıs.

Manteca

Bu parça ise Dizzy Gillespie’nin bir parçası olup bu albümde Paquito D’Rivera ve arkadasları tarafından yorumlanmıştır. Sonuç olarak benim için en az Dizzie Glespie ve arkadaşlarının yorumladığı şarkı kadar güzel bir şarkı ortaya çıkmış. Şarkı Michel Camilo’nun değişik tekniğiyle çaldığı piyano solosuyla başlıyor ve Claudia Roditi’nin mızıka solosuyla devam ediyor. Daha sonra tekrar Claudio Roditi’nin bu sefer trampet solosunu dinliyoruz. Parça Paquito’nun saksafon ve Sammy’nin davul sololarıyla sona eriyor. Piyano virtüözü Michel Camilo bu şarkıya kendi albümünde de yer vermiş.Son olarak parçanın adı olan Monteca California yakınlarında bulunan minik bir sehirdir. Bir diğer yönden ispanyolcadaki Manteca kelimesinin anlamı eroindir.

Claudia

Bu parça C. Valdes’in bestesidir. Arastırmalarım sonucu kesin bir bilgeye sahip değilim fakat Claudia adlı bu parçanın bir kadına yazılmış olduğunu düşünüyorum. Bu albüme konulmasının nedeni belki Paquito D’Rivera’nın oğluna bestelediği parçadan sonra geride bıraktığı karısı için de bir parça yorumlamak istemis olması olabilir. Bana göre bir enstrümanı iyi çalmak demek hızlı ve zor olan sololardan daha çok duygulu ve yumuşak bir şekilde notaları o enstrümandan çıkartabilmek demektir. 10 senedir gitar ve 2 senedir piyano çalıyorum ve kazanmaya çalıştığım ilk şey hiçbir zaman hız olmadı önemli olan sesin titreşimi yumuşaklığı ve etkileyiciliğidir. Bu şarkıda bunu yaşadım Paquito D’Rivera’nın duygu yüklü notalarından çok etkilendim. Aslında hüzünlü ve bir anlam yüklü olan şarkılar her zaman beni etkilemiştir. Belki böyle değil ama ben bu şarkıyı Paquito D’Rivera’nın ardında bıraktığı karısı için yorumladığını düşünüyorum. Parçanın ortalarındaki Hilton Ruiz’in org solosu ve Eddy Gomez’in yumuşak bas solosu şarkının benim için önemli kısımlarındandır.

Just Kidding

Parça Michel Camilo’nun bestesidir. Tek bir kelimeyle anlatmak gerekiyorsa eğer bu şarkıyı ben Michel Camilo demek istiyorum. Çünkü bu şarkıyı öyle mükemmel bir piyano tekniğiyle çalmış ki ne söylesem eksik kalır. Parçada Claudio Roditi Paquito D’Rivera’ya trampetiyle eşlik etmiş. Diğer şarkılara oranla bu şarkı içinde Paquito D’Rivera’ya daha az bir bölüm ayrılmış. Sonuç olarak Michel Camilo’nun öne çıktığı bir şarkı dinledim.

Brussels in the rain

Brussels in the rain - Odtü Caz Tarihi Dersi Ödevi - History Of Jazz Metu 331
Brussels in the rain – Odtü Caz Tarihi Ödevi – History Of Jazz Metu 331

Paquito D’Rivera’nın bir bestesidir. Belçika’nın başkenti olan Brüksel her mevsim aşırı derecede yağış alan bir kent olarak bilinir. Şarkının hikayesini bilmiyorum ama belki Paquito D’Rivera bu yağmurda ıslanmıstır ve yaşadığı bu şeyi romantik bir şarkıya dönüştürmek istemiştir. Şarkı Claudio Roditi’nin duygusal mızıka solosuyla baslıyor ve vurmalı çalgılar, org ve bas gitarın eşliğinde devam ediyor. Daha sonra Paquito D’Rivera şarkıya alto saksafonuyla katılıyor ve sonra Michel Camilo güzel bir piyano solosu çalıyor. Şarkıda en çok hoşuma giden bölüm ise parçanın sonlarına doğru ritmin birden değişmesiyle birlikte hüzünlü bir mızıka solosunun girdiği bölümdür.

Monk Tuno

Bu şarkı Paquito D’Rivera’nın bir bestesidir. Anladığım kadarıyla Paquito alto saksafon yanında başka bir tür saksafon da kullanmıştır bu parçada. Albümdeki diğer şarkılara nazaran pek hoşuma gitmeyen bir parçaydı Monk tuno. Şarkı Paquito D’Rivera’nın saksafon sololarıyla başlıyor ve daha sonra Hilton ruiz’in bir org solosu bulunuyor. Bu solodan sonra tekrar Paquito D’Rivera notalarıyla devam ediyor şarkı.

Zanaith

Parça piyanist Chucho Valdes’in bir bestesidir. Albümdeki parça orjinal parçanın Paquito ve arkadaşları tarafından bir konserde yorumlanmış versiyonudur. Zanaith, Carlos Franzetti’nin piyanosu ve Paquito D’Rivera’nın alto saksafonu ağırlıklı olarak ilerleyen bir parçadır. Steve Bailey’in bas solosu da şarkının önemli kısımlarındandır. Piyano solosunda farkettiğim kadarıyla blues öğeleri de vardır. Bazı parçalar vardır okadar hareketelidir ki dinlerken ritme kapılıp gidersiniz ve bazı parçalar vardır notalar o kadar hüzünlüdür ki dinlerken içiniz acır. Bu şarkı bu iki duyguyu da aynı anda bana yaşattığı için benim için özel bir parçaydı. İki virtüözün teknik açıdan kusursuza yakın sololarını dinlemek güzeldi.

Song For Maura

Şarkı Paquito D’Rivera’nın bestesidir. Konser kaydıdır. Parça Carlos Franzetti’nin orguyla ve Ignacio , Daniel’in vurmalı çalgıları eşliğinde başlıyor. Daha sonra Paquito D’Rivera’nın alto saksafon solosuyla parça devam ediyor. Claudia Roditi de trampet ve trombon sololarıyla şarkıya eşlik ediyor. Parçanın en sevdiğim yeri sondaki Paquito D’Rivera’nın ritmik ve hareketli saksafon solosuydu.

Why Not

Why not, Michel Camilo’nun bir piyano bestesidir. Albümde Michel Camilo tarafından piyanosu çalınmıştır. Paquito D’Rivera ise şarkıya klarnetiyle eşlik etmiştir.Bu şarkı albümdeki diğer şarkılara oranla pek hoşuma gitmedi. Sanırım üzerinde fazla yorum yapmadığım vurmalı çalgıların eksiğliği yüzünden bana biraz eksik kalmıs gibi geldi bu şarkı.
Vurmalı çalgıların parça içinde yer almıyor oluşu ritmi takip etmeyi epey zorlaştırmış. Bu parça bana vurmalı çalgıların bir şarkıdaki önemini anlatan bir parça oldu.

Bu ders bana cazın bazı türlerini sevdiren bir ders oldu. Cazın en sevdiğim özelliği içinde kullanılan doğaçlama gibi birçok tekniğin insanın düşünce mekanizmasının bir şekilde etkilemesi. Diğer bir deyişle sizin derste bahsettiğiniz gibi bir şekilde vücudun takip mekanizmasını bozuyor bu teknikler. Ve böylelikle bir şarkıyı uzun bir süre boyunca bıkmadan dinleyip her dinleyişte farklı tadlar alabiliyoruz. Benim yorlamam bu kadar, parçaları yorumlarken yorumlarım çok sığ kaldıysa hakkını helal et hacı.

Beğenebileceğiniz diğer yazılar için:

1-History Of Jazz Metu 331
2-En İyi 5 Radiohead Şarkısı
3-Metallica Hakkında Bilinmeyenler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.