Bay Alkolü Takdimimdir Dizisi – 80ler Türk Dizileri

Bay Alkolü Takdimimdir Dizisi – Halit Çapın – 80ler Türk Dizileri

Bugün eski dergi ve gazete arşivimden sizin için seçtiğim yazı, bana göre en ilginç 80ler Türk Dizileri arasında gösterilen Bay Alkolü Takdimimdir Dizisi incelemesi niteliğinde olacak. Lafı fazla uzatmadan bu nostaljik dizi ile ilgili yazıya geçmek istiyorum.

Her diziden sonra yaptığımız açık oturumlara bir yenisi eklendi. Bay Alkolü Takdimimdir, üzerinde konuşulması, değişik görüşlerin ortaya konması gereken bir diziydi. Biz bu açık oturuma, TRT’ye de film çekmiş olmanın tüm güçlüklerini yaşayan Feyzi Tuna, Sinema Yazarı Attila Dorsay, “Parmak Damgası“nın “Seniha Öğretmen“i Zühal Olcay, gazeteci Teoman Orberk ve filmin yönetmeni Yaşar Seriner’i davet ettik. Oturumu yine E.R. Olcayto yönetti. İşte bu oturumda konuşulanlar…

Bay Alkolü Takdimimdir Dizisi - Halit Çapın Romanı
Bay Alkolü Takdimimdir Dizisi – Halit Çapın Romanı

Televizyonda oynayan yerli dizilere kar­şı hep belli bir hoşgörüyle yaklaşmak gerektiğine inandım ve bunu savundum. Bir hayli çağ dışı bulduğum Aliş ile Zeynep‘ten sonra, bu dizi, bana çağdaş ve güncel bir dizi olarak ilginç geldi.

Halit Çapın’ın Kitabından Uyarlanan Bay Alkolü Takdimimdir Dizisi

Halit Çapın‘ın kitabını çok ce­sur bir yapıt olarak görüyorum. Çünkü bizim toplumda insanlar zaaflarını, geçirdikleri kötü deneyimleri anlatmak, topluma açıklamak alışkanlığında değildirler. Filmde, kitaptaki ilginçlikler ile ilgili bazı şeyler buldum. Bu dizi filmin tümüyle kötü olduğunu söylemek istemem. Olumlu yanları olan bir diziydi. Yalnız, temel açıdan bir yanlışlığı, eksikliği vardı: Biz bu dizide ne genel olarak alkolizmi, ne de özel olarak Halit Çapın’ın niye alkolik olduğunu anlamadık. Alkolizmin çeşitli toplumsal nedenleri ve her içene bağlı olan özel psikolojik nedenleri vardır. Dizide bu nedenleri bulamadım.

Dizi bana aşağı yukarı tek bir fikri, “alkolizm çok kötüdür” fikrini savunmak için yapılmış gibi geldi. Alkolizmin iyi olduğunu iddia etmiyorum; ama alkolik olmak bir insana iyi kötü, acı tatlı, hoş nahoş bir takım anlar yaşatır. Bu filmde biz, alkolizmin yaşattığı anları hiç bulamadık. Filmin başında bir doktorun sunduğu gibi, film bize sadece didaktik bir mesaj vermek, “sakın içmeyin, alkol kötüdür” demek için yapılmış intibasını verdi. Bu yetersizdi.

Ben, Halit Çapın’ın kitabından diziye yansıtılabilecek çok daha zengin malzeme olduğuna inanıyorum. Bu alandaki temel eksiklik senaryodan geliyor. Başka aksaklıklar da vardı: Oyuncu kadrosunda, genelde güçlü elemanlara karşın belli bir yönetim yetersizliği sezdim. Müziği de çok yanlış olarak kullanılmış buldum; çok değerli bir eleman tarafından yapılmış olmasına rağmen… Filmin en dramatik sahnelerinde çok rahat, çok yumuşak bir müzik, ya da coşkulu tempolu bir caz müziğinin kullanıldığını gördüm. Bu müzik, kesinlikle filmin o bölümlerinin içeriğine uymuyordu

Bay Alkolü Takdimimdir Dizisi İncelemesi ve Eleştiriler

TRT Televizyonunda izlediğimiz “Bay Alkolü Takdimimdir” epeyce yankı uyandıran bir televizyon filmiydi. Bu film üzerinde açılan tartışmaya katılanlar; Attila Dorsay, Feyzi Tuna, Zühal Olcay, E.R. Olcayto, Yaşar Seriner ve Teoman Orberk idi.

Gazeteci Teoman Orberk Bay Alkolü Takdimimdir Eleştirisi

“Ben diziyi, diziden çok bir sinema olarak seyrettim. Çünkü, dizi olarak kopuk kopuktu. Büyük bir hevesle TV’nin karşısına oturdum. Hem Halit Çapın hem de filmin yapımcısı Arif Keskiner dostum olduğu için…

Birinci bölüm bitince şoke oldum çünkü bu bölümde Halit’in evinden kovulmasını gerektiren hiçbir şey görmedim. Gayet sevecen bir baba, çok iyi bir koca gördüm. Karısı karşısına çıkıp “artık seninle oturamayız, git” dedi!.. Halit’in nasıl alkolik olduğunu, neler yaptığını görmedik. Engin Cezzar’ ın oyununa da benim itirazım var: Alkolü oynamak çok büyük oyunculuk gücü istiyordu. Bana göre bu rolü iki kişi oynayabilirdi: Mesela Müşfik Kenter, mesela Genco Erkal oynayabilirdi. En­gin (Cezzar) çok eksik kaldı. Alkol krizlerinde insanlar karyolaya bağlanırlar mı, bağlanmazlar mı? Narkotik krizlerinde bağlanır; ama alkolde?… Attila Dorsay’ın dediği gibi, inandırıcı bir alkolik tipini ortaya koymaktan uzaktı Engin.

Stanislavski: “İyi aktör, kötü aktör sarhoş rolünde belli olur. Gerçek sarhoşlar sarhoşluğunu saklamak ister, göstermek istemez. Örtmek çabasındadır. Gerçek aktör de sarhoşu oynarken bunu bilir. Maalesef Engin arkadaşımız bunu yapamadı; inandırıcı bir alkolik olamadı.”

Yönetmen Feyzi Tuna Bay Alkolü Takdimimdir Eleştirisi

Bence son 4-5 yıldır yapılan yerli dramalar içinde en ilginç, açılımlara olanak tanıyan proje budur. Alkolle ilgili, çok iç içe bir dönem yaşıyoruz. Bu sadece bireysel değil, toplumsal sorunları da ön plana getiriyor. Diziyi izlerken büyük heyecan duydum… Yaşar Seriner yönetmen olarak son kerte düzeyli… Yani malzemeye hakimiyet, kamera olağanüstü düzeyli… Bir tek çerçeveleme hatası görmedim.

Ancak içerik açısından son derece yanlış, eksik dramatürji hataları var. Halit, hangi yıllarda yaşıyor? Alkole bağımlı olması, sonra kurtulma çabaları hangi toplumsal ve bireysel olaylar içinde geçiyor? Bu ortaya çıkmıyor. Senaryoda saptırma da var. Psikolog doktor Tiraje Sayılgan’a Halit’in söyledikleri:”Yalnızlıktan, anlaşılmamaktan, işsizlikten, aşktan, sevgisizlikten içilir…” Bütün açıklama bundan ibaret… Bunların her birinden, birer parçasından kocaman filmler yapılabilir. Alkolizmin cinsel nedeni var, ailesel nedeni var, çevredeki terör var, evlilik nedeni var; hiçbiri alkolizmi seçmeye ait bir neden getirmiyor.

Alkolizmden kurtulma çabaları da dramatürji konusu olabilirdi. Bu da seçilmemiş. Bu diziye “seçimsizlik” egemen olmuş… Bu filmde fikri müdir yok… Yaşar Seriner, trawelling’i seviyor. Fakat bu üslup, konunun taşıdığı tansiyonu yumuşatıyor. Orada kaydırma yani trawelling yerine katlar ile gidilse, dramı yaşayan insanın üstüne, seyirciyi irkiltecek… Son bölümde halüsinasyonlar başlıyor. O resimlerde bütün objelerin boyutlarının değişmesi gerekir; sadece kızının elinde bardağın büyümesi değil!… Ya hiç kullanmayacaksın, ya da her şey, koltuk, masa, sandalye, ne varsa, hepsi deforme olacak…”

Zühal Olcay Bay Alkolü Takdimimdir Dizisi Eleştirisi

Eleştiri konusunda deneyimli değilim. Oyuncu olduğum için oyunculuk açısından bir eleştiri yapabilirim. Ancak şunu da söylemeliyim: Gazeteci Halit, karısı onu terk ettiği için mi içmiştir; yoksa içkiye başladığı için mi karısı onu terk etmiştir? Dizide bu taraf karanlıkta kalıyor.

Son bölümde alkolik insanların incelenmesi bana çok enteresan geldi. Oyunculuk açısından Nur Sürer’i çok beğendiğimi söylemek isterim. Engin Cezzar‘ı son bölümde, yer yer, zaman zaman, biraz inandırıcılıktan uzak bulduğumu söyleyebilirim. Genelde, oldukça iyi, düzeyli, vasatın üstünde bir oyunculuk sergiledi. Bu iki oyuncuyu çok beğendim.

Bay Alkolü Takdimimdir Dizi Filmin Yönetmeni Yaşar Seriner Eleştirisi

Seçkin ağabeylerimle, kardeşlerimle böyle bir tartışmaya girmek, benim için büyük bir kıvanç kaynağıdır. Senaryo aşamasında Halit’in sorumlu olduğu birtakım şey­ler vardı. Bu sorumluluk ona birtakım şeyleri gizletiyordu… Bu öyküyü Halit Çapın’ın otobiyografisi diye ele almamaya gayret ettim; ama bunu tam başardığımı sanmıyorum. Çünkü onun belli bir damgası vardı; kaynak onun kitabıydı, isim onun ismiydi; yaşam onun yaşamıydı.

Hep “Halit’in Öyküsü” diye bakıldı. Halit’in gizlemesinden başka, TRT­ Tv’de sergilenemeyecek şeyler de vardı… Denetim adına bazı şeyleri söyleyemedik… Tabii hikayemizin rahatsız edici yönleri vardı… Belki senaryo ekibimiz yanlıştı?… Ama bu filmi çekmekten utanç duymuyorum, çektiğime memnunum…

Hepimiz Sosyal Alkoliğiz

Sinemada deneyim olmadan birtakım şeyler de olmuyor… Bu benim üçüncü filmimdir. Neden alkolik olduğunu anlatmaya gelince… “Hepimiz sosyal alkoliğiz” diyen bir söz vardır. Al­kolizm bir süreçtir… Müzik konusuna gelince, birtakım şeyler aceleye geldi. Zamanla savaşıyorduk. Belli bir tarihte teslim edilmemesi halinde tazminat söz konusuydu. Yönetim üslubundaki belli yumuşaklıklar, aynı şekilde müzikte de kendini gösteriyordu. Müzik, üslubu zedeledi. Oyuncu arkadaşlara gelince: Tiyatrodan sinemaya geçenler arasında çok iyi olanları olduğu gibi olmayanlar da var…

Atilla Dorsay Bay Alkolü Takdimimdir Dizisi Eleştirisi

Bizdeki yönetmenler artık film yapmasını biliyorlar; bir hikaye anlatma konusunda temel bir sorun kalmamıştır. Ancak şimdi bizdeki temel sorun “karakter yaratmak” konusundadır. Bireyi özgün ve özgül yanlarıyla işlemektir… En büyük eksiğimiz budur. Bu filmde de bu taraf bir kez daha meydana çıktı. Bu filmde anlatılan alkolik karakterine inanmadık. Bunlar, bizim anlatı sanatlarımızın, hatta bir anlamda yazılı sanatlar da buna girer, henüz karakter yaratma aşamasındaki eksikliğinden kaynaklanıyor. Genel bir sorundur bu…

80ler Türk Dizileri arasında bulunan Bay Alkolü Takdimimdir Dizisi konulu yazıyı beğendiyseniz aşağıdan benzer yazılar okuyabilirsiniz:

  1- 90lar Nostaljik Diziler – Ana Kız Dizisi – Live in
  2-Eski Nostaljik Pembe Diziler – 90lar’ın En iyi Pembe Dizileri
  3-Savcı Dizisi ve Savcı Kadir İnanır

Yazıda anlatılan diziyi dilerseniz buraya tıklayarak youtube üzerinden izleyebilirsiniz

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.